Fietsen & wandelen

Fietsen

Nijkerk ligt op de Veluwe. Dit gebied is een waar paradijs voor de fietsliefhebber vanwege de prachtige (eindeloze) natuur en gezellige omliggende dorpen en steden. Ontdek de omgeving trappend door de bossen, langs heidevelden, vennetjes en stuwwallen. De Veluwe is misschien wel het mooiste fietsgebied van Nederland. Er is een fietsknooppuntennetwerk aangelegd waardoor je gemakkelijk een route kunt kiezen en volgen. Op deze website vind je veel routes door Nijkerk.

• Lekker langs tuincentra fietsen

Ideëen opdoen bij tuincentra. Altijd leuk. Deze route leidt je langs de tuincentra in de gemeente Nijkerk. Een rondje van netto 1,5 uur die door Nijkerkerveen en langs Appel gaat.

Lekker langs tuincentra fietsen
  • Lekker blauw fietsen

Dit is een fijne route van 1,5 à 2 uur langs water in Nijkerk. Je ziet de kolk, de haven, het randmeer, de belangrijke beken, het water in een eigentijdse woonwijk en fonteinen!

Lekker blauw fietsen

Wandelen

Of je nu zin hebt om een frisse neus te halen of je wilt de omgeving ontdekken; in de gemeente Nijkerk kun je heerlijk wandelen. Naast gewone wandelpaden, zijn er ook ‘  Klompenpaden’. Dit zijn wandelroutes door het boerenland, over onverharde paadjes en vergeten doorsteekjes.

De Klompenpaden binnen de gemeente Nijkerk zijn het Kruishaarderpad en het Appelpad. Deze en nog vele andere Klompenpaden op de Veluwe zijn aangelegd met als doel de toegankelijkheid van het cultuurlandschap te vergroten.

• ERErondje

Net als elders, kennen we in Nijkerk weinig vrouwen van vroeger. Niet zo gek, want vrouwen handelden vaak uit naam van hun echtgenoot of deden in alle bescheidenheid hun werk. Het is goed om hun namen te kennen en te streven naar meer gelijkheid in de geschiedschrijving.

ERErondje
  • 4000-stappenpad

Sportief en gezond, lunchwandeling, ommetje in de wijk, een uurtje, lekker lopen in Nijkerk, met een snuf historie. Veel plezier!

4000-stappenpad
  • Beeldenroute Hoevelaken

Ontdek Hoevelaken op een nieuwe manier met deze kunstzinnige route!

Beeldenroute Hoevelaken